Sålt i Volvo

Jag har sålt av mitt tidigare aviserade innehav i Volvo, som jag skrev om här och här. Investeringen var från början tänkt som en swing trade med placeringshorisont på några veckor, som längst fram till rapporten. Att jag valde att sälja nu beror dels på att jag förväntar mig en rekyl nedåt på marknaden i stort, dels på att ett antal nyheter om böter och sänkta rekommendationer hade negativ inverkan på aktien. Dessutom vill jag ta hålla nere på risken inför rapportsäsongen som just smugit igång. Möjligen går jag in med en mindre position inför Volvos rapport i nästa vecka, då jag har en positiv grundsyn på bolagets nuvarande situation och möjligheter. På några månaders sikt tror jag dock att den vikande konjunkturen kommer sätta fortsatt press på aktien och jag ser därför inget långsiktig köpläge just nu.

Inklusive courtage gjorde jag en vinst på ca 3% på affären. Ingen life changer alltså, men ett trevligt tillskott till kassan och framförallt bra för självförtroendet när man prickar hyfsat rätt i en swing, även om man alltid hade kunnat få mer. Som vanligt. Livet på börsen, ni vet...

Friskrivning: Inget av innehållet på denna blogg ska ses som rekommendationer. Värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagom fokus på utdelningar

Swedbank-skandalen

Hänt i veckan