Sänkt utdelning i NCC

Ett av mina innehav, NCC släppte oväntat sin Q4-rapport nu ikväll, istället för imorgon bitti. Bolaget hänvisar till regelverket MAR och vad jag förstår menar man att nyheten om halverad utdelning (4 kr istället för 8 kr) gör att de behöver gå ut med den här informationen nu. Jag har svårt att se varför man inte kunde släppt rapporten imorgon innan börsöppning, som tidigare aviserat men jag antar att bolagets jurister har koll på läget...

Hursomhelst är det riktigt tråkiga nyheter för någon som mig, som uppskattar och förväntar mig en stabilt växande utdelning i de flesta innehaven. NCC utgör tack och lov bara ca 3% av portföljen, men det är ändå en besvikelse att utdelningen halveras. 2018 har varit ett tufft år för bolaget med VD-byte och vinstvarning. Det är naturligt att en ny ledning vill städa ur liken ur garderoben för att kunna blicka framåt, men VD Tomas Carlsson sade så sent som i oktober att det fanns förutsättningar för att behålla utdelningen på samma nivå som i fjol, så halveringen är något av en kalldusch. Samtidigt är både rörelseresultat och kassaflöde negativt för 2018, så att dela ut mindre pengar (eller inte dela ut alls) i ett sådant läge är högst rimligt. Enligt bolagets utdelningspolicy ska man dela ut minst 40% av resultatet efter skatt, ett resultat som för helåret är -750 MSEK, så inget konstigt där.

Jag har bara snabbt ögnat igenom rapporten hittills och omsättningen är i linje med förväntningarna, medan resultatet är en jättemiss (256 MSEK mot väntade 469 MSEK). Detta förklarar bolaget med tidigare omstruktureringskostnader, där 152 av 200 MSEK belastar Q4. Kassaflödet före finansiering var dock bättre. Enligt VD-ordet går 2/3 av bolaget bra och de största problemet sägs vara den svenska och danska bostadsmarknaden. Detta märktes även i rapporten från Bonava, en utbrytning ur NCC, som kom med rapport i förra veckan. De har dock lyckats kompensera för en bromsande svensk bostadsmarknad med ökad aktivitet i framförallt Tyskland.

Det är tydligt att NCC måste bli bättre på att välja projekt med bättre lönsamhet och hantera riskerna för bakslag bättre. Just nu befinner man sig i något av en renoveringsfas som ironisk nog verkar gå trögt för byggbolaget. Förhoppningsvis var Q4-rapporten botten och den sänkta utdelningen tillfällig.

Aktien har återhämtat sig de senaste veckorna. Det lär bli en rejäl nerförsbacke imorgon, men i nuläget väljer jag att ändå ligga kvar med mitt innehav, med förhoppningen om att bolaget ska fortsätta rida på de delar som i dagsläget fungerar och göra sig av med eller kraftigt förbättra de delar som haltar. Med ett negativt resultat (främst pga de omvärderingar och nedskrivningar som aviserades i Q3) och negativt kassaflöde för året är det alltså rimligt att man kraftigt sänker utdelningen, även om det är tråkigt. Jag ifrågasätter VD:s uttalande i höstas om bibehållen utdelning, men det är inget att göra åt nu. Styrelsen vill "ge bolaget finansiell flexibilitet" och det är bara att acceptera att det svider lite just nu, för att förhoppningsvis bli bättre framöver.

Friskrivning: Jag äger aktier i NCC. Inget av innehållet på denna blogg ska ses som rekommendationer. Värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lagom fokus på utdelningar

Swedbank-skandalen

Hänt i veckan